čo je to vlastne počítač
Počítač je zariadenie alebo stroj na realizáciu výpočtov alebo riadenie operácií vyjadriteľných číselnými alebo logickými výrazmi. Počítače sa skladajú z komponentov, ktoré vykonávajú čiastkové, dobre definované funkcie. Komplexné vzťahy medzi týmito komponentami dávajú počítačom schopnosti spracovávať informácie. Ak je správne nakonfigurovaný (zvyčajne programovaním), možno počítač použiť na reprezentáciu aspektu problému alebo časti systému (pozri modelovanie). Ak sa takto nakonfigurovanému počítaču dodajú vhodné vstupné údaje, môže automaticky problém vyriešiť alebo predvídať správanie systému.
Vedná disciplína, zaoberajúca sa teóriou, konštrukciou a použitím počítačov, sa nazýva veda o počítačoch alebo počítačová veda. Súbor vedeckých disciplín a špeciálnych postupov pri spracovaní informácií, spravidla využívajúci počítače, sa nazýva informatika.
Všeobecné princípy
Počítače môžu fungovať na základe pohybu mechanických častí, elektrónov, fotónov, kvantových častíc alebo akéhokoľvek iného dobre pochopeného fyzikálneho javu. Hoci boli zostavené počítače, fungujúce na základe rôznych princípov, takmer všetky populárne typy počítačov používajú elektronické prvky.
Počítače môžu priamo modelovať riešenú úlohu v tom zmysle, že riešený problém je mapovaný tak presne, ako je to možné na skúmaný fyzikálny jav. Napríklad tok elektrónov možno použiť na modelovanie toku vody priehradou. Takéto počítače (analógové počítače) boli bežne používané v 60. rokoch 20. storočia, ale dnes sú zriedkavé.
Vo väčšine dnešných počítačov sa problém prevedie na jeho matematickú reprezentáciu tak, že sa všetky relevantné informácie prevedú do dvojkovej číselnej sústavy. Všetky operácie nad takouto informáciou sa redukujú na jednoduchú booleovskú algebru.
Počítače môžu priamo modelovať riešenú úlohu v tom zmysle, že riešený problém je mapovaný tak presne, ako je to možné na skúmaný fyzikálny jav. Napríklad tok elektrónov možno použiť na modelovanie toku vody priehradou. Takéto počítače (analógové počítače) boli bežne používané v 60. rokoch 20. storočia, ale dnes sú zriedkavé.
Vo väčšine dnešných počítačov sa problém prevedie na jeho matematickú reprezentáciu tak, že sa všetky relevantné informácie prevedú do dvojkovej číselnej sústavy. Všetky operácie nad takouto informáciou sa redukujú na jednoduchú booleovskú algebru.